Panggilan Kaabah





Assalamualaikum sahabat...
oppssss! ingatkan dah lupa nak jenguk blog ni hehehe, kebz'an melanda aku...hurmm begitulah bunyi nye :} 

nak curi masa kejap...nak update sikit... sekarang dah masuk musim... rasanya semua orang tahu bila "Musim Haji" yang semua orang idamkan...termasuk aku, insyaAllah (suatu hari nanti) seronok pulak rasanya bila pegi kenduri sanak saudara yang bakal mengerjakan haji, ada yang dah pergi pun...aku doakan semua mereka yang pergi ke tanah suci tu, akan mendapat haji yang mabrur...amin...

Labbai kallahumma labbaik,
Labbaikala sharikala kalabbaik,
Innalhamda wanni'mata laka walmulk,
La sharikalak

Hambamu datang menyambut panggilan-Mu,
Ya Allah hamba-Mu datang menyahut panggilan-Mu
Sesungguhnya segala puji-pujian dan nikmat dan kerajaan adalah kepunyaan-Mu 
yang tiada sekutu bagi-Mu  


“Dan serukanlah umat manusia untuk mengerjakan ibadat haji, nescaya mereka akan datang (ke Baitullah) dengan berjalan kaki dan dengan menunggang berjenis-jenis unta yang kurus, yang datangnya dari berbagai-bagai jalan dan cerok rantau yang jauh. Supaya mereka menyaksikan berbagai perkara yang mendatangkan faedah kepada mereka serta memperingati dan menyebut nama Allah, pada hari-hari yang tertentu, kerana kurniaan-Nya kepada mereka dengan binatang-binatang ternak untuk dijadikan korban, dengan yang demikian makanlah kamu dari daging binatang-binatang korban itu dan berilah makan kepada orang yang susah, yang fakir miskin.” (Al Hajj : 27 - 28)

Allah berfirman: “…Ibadah haji itu adalah kewajiban manusia terhadap Allah, iaitu bagi orang yang sanggup mengadakan perjalanan ke Baitullah. Sesiapa mengingkarinya, maka sesungguhnya Allah Maha Kaya, tidak memerlukan sesuatu dari seluruh alam.” (Ali-Imran: 97)

sumber


No comments: